چگونه پرینترهای سه بعدی باعث خلاقیت در دانش آموزان می شوند؟!

هنگامی که بحث پرینتر سه بعدی به میان می آید راه های بی حد و حصری است که این تکنولوژی در آن ها می تواند مورد استفاده باشد، به همین دلیل پرینتر سه بعدی قطعا در شکل گیری اختراعات جدید نقش بسیار مهمی خواهد داشت زیرا که هر کس به راحتی می تواند ایده های خود را به صورت یک نمونه واقعی پرینت شده داشته باشد.

 \"\"

کودکان معمولا ذهن خلاق و ایده پردازی دارند، برای رشد ذهنی و شکوفایی آن ها کافی است ابزاری را در اختیارشان قرار داد تا بتوانند آن چه را که در ذهن دارند به واقعیت تبدیل کنند. با پیشرفت تکنولوژی و ساخت پرینترهای سه بعدی متنوع این کار به سادگی امکان پذیر است. پرینتر سه بعدی چیست؟

دوره خلاقیت ساخت با پرینتر سه بعدی در ایران

ماشین های هوشمند هزاره سوم دوره هایی با عنوان \"خلاقیت ساخت\" در مدرسه های غیر انتفاعی کشور برگزار می کند. این دوره از ابتدای نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 در دبیرستان دانش واقع در قلهک تهران آغاز شده است و به مباحثی چون مفاهیم سه بعدی، نرم افزار های سه بعدی و کاربری پرینتر های سه بعدی پرداخته می شود.

\"\"

در اولین دوره کلاس های \"خلاقیت ساخت\" دانش آموزان طی سه مرحله به فراگیری سیلابس درسی می پردازند. در مرحله اول پس از آشنایی با مفاهیم سه بعدی می توانند طرح خلاقانه خود را با رعایت اصول روی کاغذ بکشند و طراحی کنند. در این مرحله دانش آموزان با نرم افزارهای سه بعدی آشنا می شوند و یاد میگیرند چگونه طرح روی کاغذ خود را به یک مدل سه بعدی دیجیتالی در کامپیوتر تبدیل کنند. در مرحله سوم پس از آشنایی با نحوه کارکرد دستگاه پرینتر سه بعدی فرا میگیرند چگونه با تغییر دادن تنظیمات نرم افزار پرینتر سه بعدی، مدل سه بعدی خود را به فایل قابل پرینت تبدیل نمایند. در نهایت این فایل قابل پرینت توسط دانش آموزان و با حضور کارشناس پرینت شوند.

 \"\"

کلاس خلاقیت ساخت در مدارس در قالب گروه \"دروس انتخاب\" قرار گرفته است به این ترتیب که هر دانش آموزان در الگوی درسی خود یک درس را در کنار دوره هایی مانند عکاسی، رباتیک و ... انتخاب می کند و کلاس طبق سیلابس درسی تعیین شده پیش می رود.

در این دوره دانش آموزان به گروه های متعددی تقسیم بندی می شوند و با افزایش حس رقابت بین آنها به خلق یک ایده از طراحی تا تولید آن می پردازند. به این ترتیب که یک جسم بزرگ و پیچیده مانند سفینه های فضایی، خودرو، هواپیما، کشتی و ... در نظر گرفته می شود. ابتدا با همکاری بین دانش آموزان و بهره گیری از طوفان فکری، به خلاقیت طراحی این جسم می پردازند سپس هر یک از گروه ها به طراحی یک قسمت از آن جسم می پردازد. در نهایت قسمت های مختلف جسم پرینت می شود و بعد از اسمبل شدن آن، تست می شود و هدف نهایی این دوره شکل می گیرد.

حوزه آموزش